We hebben uw land en taal automatisch bepaald. U kunt dit hieronder aanpassen. Sluit deze melding
Deze website maakt gebruik van cookies. Door uw bezoek gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees hier meer. Sluiten

Uw winkelwagen bevat geen artikelen.

Subtotaal mandje: € 0,00

Afrekenen

Subtotaal: € 0,00

Uw winkelwagen bevat geen artikelen.

Subtotaal mandje: € 0,00

Afrekenen

Subtotaal: € 0,00

 Verzending 1-4 werkdagen

 Al duizenden tevreden klanten

 Veilig betalen

 Retourneren binnen 60 dagen

V-Snaar monteren Citta/Ciao/SI

22 mrt. 2016 23:31:50

Hieronder ga ik jullie uitleggen hoe je een snaar moet vervangen bij een Vespa Ciao.
Uiteraard gaat ditzelfde verhaal ook op voor de Si/Bravo/Grillo en de Gilera Citta etc etc.

 

Wat hebben we nodig om de snaar te vervangen?

 

- Platte schroevendraaier

- Steeksleutel 10 en 13. Een dopsleutel met ratel is nog makkelijker.

 

Onderstaand verhaal is niet van toepassing op een variosnaar, die wordt op een andere manier gemonteerd.

 

Hieronder dus de uitleg, onder iedere stap een foto ter verduidelijking.

 

Om te beginnen moet je natuurlijk zorgen dat je de goede maat snaar hebt, bijpassend bij het type brommer en de poeliemaat. En dan is er ook nog keuze tussen een gladde en een getande snaar.
bekijk hier welke maat je nodig bent met welke poelie.

 

 

Welke snaar nu beter is is onderwerp van discussie, ze hebben allebei hun voordelen en ook Piaggio lijkt over de jaren heen niet echt een voorkeur gehad te hebben aangezien zowel de getande als de gladde snaar standaard op brommers gemonteerd is.

De getande snaar "pakt" de poelie wat strakker doordat hij een beetje om de poelie en koppeling heen gevouwen wordt, voordeel van de gladde snaar is onder andere dat hij meer oppervlak heeft.

 

 

Goed, we beginnen.Eerst demonteren we de oude snaar. Als eerste draai je de bout die de uitlaat achterin vasthoudt los. We draaien hem alleen wat los, draai hem er niet helemaal uit aangezien dan het volle gewicht van de uitlaat aan de uitlaatmond hangt en die kan dan breken.

 

 

Daarna draai je de 3 moeren los die hieronder bij de pijlen zijn aangegeven, daarna zal je blokje los in het frame hangen en kun je het naar links en naar rechts schuiven. In dit geval schuiven we het blok helemaal naar rechts aangezien we de oude snaar willen demonteren.

 

 

Zoals te zien zit de poelie zo dicht op het frame dat de poelie ook gedemonteerd moet worden om de snaar eraf te kunnen krijgen. Steek een schroevendraaier in een van de gaten van de poelie zoals op de foto om de poelie te blokkeren. Hierna kun je de poelie met een sleutel 13 losdraaien.

 

Probeer in geen geval om de spaakwielen te blokkeren door een voorwerp in het wiel te steken aangezien de spaken dan kromtrekken. Om dezelfde reden monteren we ook nooit een poelie die geen gaten heeft in een spaakwiel.

 

 

Goed, daarna monteren we de nieuwe snaar, met het blok nog steeds helemaal naar achteren.

 

Het kan ook voorkomen dat de snaar zo kort is dat je de snaar echt met kracht op de achterpoelie moet drukken terwijl het blok al in de achterste stand staat om de snaar te monteren. Ga in dat geval op zoek naar een langere snaar, je kunt zo niet rijden aangezien de snaar veel te strak zal staan. Rijden met een te strakke snaar heeft tot gevolg dat de krukas veel kracht op de lagers uitoefend, je krukaslagers zullen hier kapot van gaan en daar wordt niemand gelukkig van.

 

De snaar op onderstaande foto hangt na het aandraaien van de poelie nog helemaal los, zo is het ideaal want dan heb je dus nog alle stelmogelijkheid

 

 

Zoals te zien op onderstaande foto druk ik met mijn linkerhand het motorblok weer naar links zodat de snaar gespannen wordt. Als de snaar strak staat draai ik met mijn rechterhand de middelste bout aan. Dit kan eventueel ook van onderen als je een brommer hebt die aan de onderkant open is. Hierna staat de snaar strak en draai ik de andere bouten aan.

 

 Controleer nog een keer de spanning, ideaal is als de snaar ongeveer een cm naar boven en een centimeter naar beneden kan bewegen.

 

 

Dat was het, nu kunnen de kappen er weer op en kan je rijden. Ik controleer de snaarspanning ongeveer iedere 1500 km op een standaard carter, met een opgevoerde setup zal je het wel vaker moeten controleren maar daar kom je vanzelf achter als je de snaar voelt en hoort slippen.

Bekijk al onze poelie's en snaren voor een Vespa Ciao hier.

Bekijk al onze poelie's en snaren voor een Gilera Citta hier.

Geplaatst in How To's Door

Jos Wilk

Post Comments

6 artikel(en)

per pagina

Max Leusink

geplaatst op 20 apr. 2018 01:46:36
Hallo,
op mijn ciao heb ik een 65mm poelie en de bijbehorende snaar,
maar hij piept en krast een beetje is dit een versleten snaar?
zoals je in deze tutorial vermelde als je het blok al helemaal naar achter hebt staan en nog steeds kracht moet gebruiken om de snaar op de poelie te krijgen is je snaar te klein, dat heb ik ook maar als ik heb erop heb kan ik hem wel 1cm naar boven en onder bewegen (ik kan hem ook met 2 handen tegen elkaar aandrukken) is het dan goed? ik heb een giannelli fire uitlaat en een standaard carburateur snelheid onbekend(ik denk zo'n 45-50 km-h, is een snorfiets) ik zou hem graag nog iets harder willen laten lopen en zat dus te denken om een 60mm poelie bij jullie te kopen met de bijbehorende snaar (912) is dat verstandig of raad je een kleinere aan? als ik dan dus een kleinere poelie enzo koop moet ik dan ook nog iets anders vervangen of hoeft dat niet?
MVG max.

Max Leusink

geplaatst op 20 apr. 2018 01:46:23
top!

Kevin matthijs

geplaatst op 24 jan. 2018 19:29:44
Beste Jmpb, mijn complimenten! Wat is het toch een fijn bedrijf. Voor elke klant is er wel een passend product en voor elke vraag is en een andwoord! Al hoeft men niets te bestellen wordt men wel wijzer op de blog. Nederland kan trots zijn met een bedrijf als JMPB! Ga vooral zo door! Mvg Kevin.

Koen

geplaatst op 27 okt. 2017 11:41:44
Bij een kleinere poelie krijg je toch juist meer trekkracht?

Groet Koen

[ADMIN]
Hallo Koen, net andersom. Grotere poeli is meer trekkracht, kleinere is voor een hogere topsnelheid.

ron

geplaatst op 12 jun. 2017 10:36:45
op de snaar van mijn citta staat 1024 alleen is dat beetje raden omdat de cijvers gedeeltelijk weg zijn welke poeli gebruik ik standaard met 1024 stel ik wi beetje sneller optrekken hij hoef niet sprciaal harder te gaan de 25km ik vind sneller wegtrekken belangrijker.

[ADMIN] Met een 1024 snaar hoort een 80MM poeli, wil je je citta harder laten optrekken, kan je een grotere poeli met bijpassende snaar monteren.

Ton

geplaatst op 13 jan. 2017 16:29:53
Helemaal top uitgelegd. erg fijn. Dank je wel

6 artikel(en)

per pagina

Verstuur reactie




* Verplichte velden

Copyright © 2005 - 2019 jmpbonderdelen.be Alle rechten voorbehouden

DPD, PostNL, Paypal, Sofort, iDeal, Mister Cash

Even geduld...

Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen
Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen